کد مطلب:62445 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:283

سخن پوژهشکده











پژوهش در علوم انسانی، ضرورتی است كه امروز بیش از همیشه آشكار شده است.

دستیابی به اهداف مشترك و ویژه جوامع، نیازمند بهره گیری از نتایج پژوهش های گوناگون، از جمله پژوهش هایی است كه در قلمرو علوم انسانی انجام می شود. بی تردید پژوهش هایی در پیشبرد برنامه ها و نیل به اهداف كار آیی دارند كه از موضعی آشنا با فرهنگ جامعه صورت گیرند و مسایل جامعه را بدرستی و در تعامل با اندیشه و ارزش های آن دریفته باشند. از این روست كه بومی سازی علوم، بویژه علوم انسانی، معنا می یابد.

پژوهش كار آمد در جامعه ایرانی، ناگزیر مستلزم شناخت فرهنگ ایرانی است. اسلام مولفه اصیل و اصلی فرهنگ ایرانی است كه به مثابه عنصر ذاتی در اندیشه و رفتار ایرانی تجلی پیدا می كند. بنابر این، شناخت اسلام و بررسی نسبت آن با علوم انسانی و تبیین قلمروهای مشترك و ویژه هر یك، و نیز بررسی گونه های مختلف داد و سند میان آنها، در پژوهش های جامع علمی ایران جایگاه ویژه ای می یابد. حاصل این مطالعات، به عنوان هدفی راهبردی، نقش تعیین كننده ای در بومی سازی علوم انسانی دارد.

به منظور تحقق این مهم، در سال 1361 با راهنمایی و عنایت حضرت امام خمینی رحمه الله دفتر همكاری حوزه و دانشگاه به همت استادان حوزه و دانشگاه شكل گرفت و در سالیان فعالیت خود، برای رسیدن به این هدف بستر مناسبی فراهم آورد و فعالیت های مؤ ثری صورت داد. در ادامه راه، گسترش و تعمیق كار، جایگاه و دامنه كاری بالاتری را برای این مجموعه اقتضا می كرد. از این رو شورای گسترش آموزش عالی در تاریخ 26/10/1377 تاسیس پژوهشكده حوزه و دانشگاه را تصویب كرد.

پژوهشكده حوزه و دانشگاه با بهره گیری از استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه به پژوهش های تطبیقی و تحقیقات علوم انسانی از منظر اسلامی، به منزله مقدمه ای ضروری برای بومی سازی علوم انسانی می نگرد و حاصل این پژوهش ها را در اختیار جامعه دانشگاهی و دیگر علاقه مندان قرار می دهد.

یكی از وظایف این پژوهشكده تدوین متون و منابع آموزشی دانشگاهی در قلمرو علوم اسلامی را در این موضوعات صورت می دهد، كه حاصل آن ها به عنوان متون و منابع آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

كتاب حاضر به عنوان منبع درسی برای دانشجویان رشته مدیریت و نیز دوره های خاص مدیریت اسلامی كه از سوی نهادها، وزارتخانه ها و سازمان ها برگزار می شود، تهیه شده است. امید است علاوه بر جامعه دانشگاهی، سایر علاقه مندان به ویژه مدیاران سازمان های مختلف كشور از آن بهره مند گردند.

از استادان و صاحب نظران ارجمند تقاضا می شود با همكاری، راهنمایی و پیشنهادهای اصلاحی خود، این پژوهشكده را در جهت اصلاح این كتاب و تدوین دیگر آثار مورد نیاز جامعه دانشگاهی یاری دهند.

در پایان، پژوهشكده لازم می داند از مولفان و ناظر طرح، حجه الاسلام و المسلمین محمد حسن نبوی تشكر و قدردانی كند.